تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

مرکز اطلاع رسانی حوزه تربیت بدنی
تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

مرکز اطلاع رسانی حوزه تربیت بدنی

تأثیر دنیای مجازی بر رفتار ورزشی


رسانه های مجازی، راه های جدیدی برای افراد جهت دستیابی به اهداف مرتبط با سلامت، نظیر دنبال کردن فعالیت ها و مباحث مرتبط با موضوعات ورزش و سلامت را فراهم کرده اند. هرچقدر تعداد افراد در دنیای مجازی بیشتر می شود، مطالبی که در این رسانه به اشتراک می گذارند نیز بیشتر خواهد شد. مطالبی در خصوص سلامت، ورزش و تأثیر ورزش بر سلامت فرد و جامعه.

 

بحث ها،چالش ها و تفکرات زیادی در دنیای مجازی در زمینه ورزش و سلامت ترویج می شود. و این مطالب می تواند تصویر مناسبی از ورزش در ذهن مخاطبان نهادینه کرده و عادت به ورزش را در آنها ایجاد کند. البته باید توجه داشت که تمامی این مطالب و ارائه دانسته ها و دانش علمی در این حوزه نمی تواند درست باشد و به سبب گستردگی و اینکه هر شخص می تواند از منظر خود مطالبی را منتشر کند، لازم است که دقت و یافتن منابع دقیق و معتبر علمی و تجربی در این حوزه ، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

دنیای مجازی از طرق گوناگونی توانایی ایجاد علاقه، رغبت و توجه به ورزش را در بین مخاطبان خود دارد. یکی از این راه ها، ارتباط و تعامل بین سازمان ها و باشگاه های ورزشی با طرفداران و علاقه مندان به ورزش است. در گذشته به سبب سخت بودن ارتباطات در دنیای واقعی با افراد مشهور و باشگاه های بزرگ در دنیای ورزش، علاقه مندان صرفا از طریق حضور در استادیوم های ورزشی و حضور در مسابقات و تمرینات تیم های مورد علاقه خود می توانستند ارتباطات کمی را با بازیکنان، مربیان و عوامل مختلف تیم ها داشته باشند اما با دنیای مجازی این امکان برای تمامی افراد مهیا شده است که به طور مستقیم بتوانند نظرات، پیشنهادات، انتقادات و علاقه مندی خود به افراد و باشگاه ها را بواسطه صفحات شخصی ورزشکاران و باشگاه ها به گوش آنها برسانند و لحظه به لحظه با فرد و سازمان مورد علاقه خود ارتباط داشته باشند. این ارتباطات دوسویه و توانایی ارائه نظرات و دیدگاه های مخاطبان نسبت به یک سویه بودن رسانه های سنتی، یک مزیت رقابتی مهم برای رسانه های مجازی محسوب می شود. هرچقدر افراد توانایی ارائه نظر و تحلیل در قبال یک شخص و یا یک رویداد ورزشی را داشته باشند و هرچقدر تعاملات به سمت چند بعدی حرکت کند، تمایل افراد برای استفاده از یک رسانه بیشتر خواهد شد.

در کنار امکان ارتباطات دوسویه، باشگاه های ورزشی اخبار و اطلاعیه ها و موارد مربوط به تیم ها و ورزشکاران را به طور لحظه به لحظه به گوش علاقه مندان می رسانند و افراد را از انجام تلاش بسیار برای کسب اطلاع از وضعیت تیم های خود رهایی داده اند و تنها بواسطه صفحات اجتماعی و سایت های شخصی و باشگاهی، طرفداران و علاقه مندان می توانند به طور کامل و جامع در تیررس اخبار و اتفاقات تیم های محبوب خود باشند و حتی بازی ها و لحظات مهم بازی ها و تمرینات این تیم ها هم از دسترس علاقه مندان دور نخواهد بود. پخش اینترنتی بازی ها و ارسال لحظات مهم بازی های و همچنین ارائه گزارشات و عکس های خبری و تحلیلی لحظه به لحظه در دنیای مجازی، حتی برای رسانه های سنتی نظیر روزنامه ها و رادیو و تلویزیون به عنوان یک چالش بسیار مهم در سالهای گذشته شناخته شده است. به طور مثال در داخل کشور ما نیز چند صباحی است که شاهد نزول تعداد تماشاگران برنامه های ورزشی نظیر برنامه نود بوده ایم که یکی از تئوری ها جهت تحلیل این کاهش مخاطب، می تواند حضور رسانه ها مجازی در ورزش ایران باشد. تماشاگران دیگر حاضر نیستند یک هفته منتظر بمانند تا لحظات حساس بازی به همراه اتفاقات قبل، حین و پس از بازی را رصد کنند. یا اینکه یک هفته به انتظار بنشینند و بدانند که آیا داوری به نفع آنها بوده یا به ضررشان. بواسطه دنیای مجازی، طرفداران تنها دقایق و ساعتی پس از بازی، از تمام اتفاقات رویدادهای ورزشی مطلع شده و این سرعت انتقال اطلاعات و عادت به دانستن تمامی متن و حاشیه رویدادها در اسرع وقت برای تماشاگران به یک تهدید جدی برای برنامه های هفتگی و ماهیانه تبدیل شده است و شاید بخاطر این باشد که دیگر مثل سابق هفته نامه ها و ماهنامه ها مخاطبان بزرگی ندارند و حتی روزنامه ها نیز تحت شعاع فعالیت های سایتهای خبری و تحلیلی و صفحات ورزشی در دنیای مجازی قرار گرفته اند و سهم زیادی از بازار این رسانه ها به رسانه های نوین رسیده است.

 

روش دیگری که دنیای مجازی به مشارکت بیشتر مردم در ورزش کمک کرده است، توانایی این رسانه ها به ارائه اطلاعات مناسب درباره ورزش و ورزش کردن است. بواسطه حضور رسانه های اجتماعی و دنیای دیجیتال دیگر لازم نیست افراد وقت و انرژی زیادی را برای بالابردن سطح اطلاعات و دانش خود در زمنیه ورزش، حرکات ورزشی و عوامل مرتبط با ورزش کردن اختصاص دهند. افراد می توانند اطلاعات، تصاویر و فیلم های مرتبط با حرکات ورزشی و خواص و مزایا و معایب حرکات ورزشی را به راحتی در اختیار داشته باشند، اطلاعات مربوط به تغذیه و مکمل های ورزشی را کسب کنند و در زمان کوتاهی بتوانند نظرات و دیدگاه ها گوناگون در این حوزه ها را مطالعه و تجزیه و تحلیل کرده و به شناخت نسبتأ خوبی نسبت به انواع ورزش ها و اطلاعات ورزشی برسند.فضای مجازی یک محیط مناسب آموزشی است به شرطی که نسبت به آنچه می بینیم و می خوانیم حساس و دقیق بوده و نسبت به صفحات و سایت های مختلف شناخت داشته باشیم تا بتوانیم مطالب معتبر را از مطالب غیرمعتبر و غیرعلمی تمیز دهیم.

شبکه های مجازی آموزشی، فرصت بسیار مناسبی برای آنهایی که فرصت حضور در باشگاه های ورزشی ندارند را فراهم می کند و با آموزش ورزش های روزانه و نحوه صحیح حرکات به آنها این امکان را فراهم می کند که افراد در هر مکان و موقعیت که هستند توانایی انجام حرکات صحیح ورزشی را داشته باشند. در فضای مجازی، صفحات و سایت های بسیاری وجود دارند که به صورت آنلاین به ارائه خدمات ورزشی از جمله ارائه تمرینات ورزشی و تجویز برنامه های تغذیه ای می پردازند و با پاسخگویی آنلاین، افراد را به داشتن یک مربی مجازی و آنلاین ترغیب می نمایند.

 بازی های دیجیتال و کامپیوتری و بازی های آنلاین نیز به نوبه خود سهم مهمی در ایجاد تغییر در رفتار ورزشی افراد داشته است. بازی های کامپیوتری در گذشته تا حدی افراد را از انجام فعالیت بدنی دور کرده بود چرا که به عنوان یک سرگرمی رقیب جدی برای حضور در مکان های ورزشی شناخته می شد و بازی با آن ها نیز نیاز به کوچکترین حرکت و فعالیت بدنی نداشت اما با گذشت زمان و جهت ایجاد رقابت صنایع بازی سازی با صنایع سرگرمی که فعالیت بدنی و تحرک را در بطن خود داشتند، این صنایع توانستند با طراحی بازی های نیازمند تحرک بدنی و نیز بازی هایی که موفقیت در آنها منوط به انجام حرکات و فعالیت های بدنی می شد، توانستند نقطه ضعف اصلی خود را پوشش داده و با اضافه کردن انجام حرکات بدنی به بازی های، حتی خانواده های مخالف در گذشته را نیز با خود همراه کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.